Sinds maandag j.l. biedt AutoTrack als eerste en enige platform een extra helpende hand om het beslissingsproces voor potentiële kopers van een EV makkelijker te maken. Hiermee zet AutoTrack opnieuw de standaard voor transparantie in de occasionmarkt. Door waardevolle informatie – zoals de praktijk-actieradius en accuconditie – aan te bieden in de advertenties en als filters, worden vragen van kopers vroegtijdig beantwoord en eventuele zorgen weggenomen. De meeste van deze informatie wordt automatisch gegenereerd en maakt aangeboden elektrische auto’s beter zichtbaar, zonder dat het autobedrijf hier iets voor hoeft te doen. En dat vertaalt zich naar hoogwaardiger leads die sneller converteren.
Onderzoek wijst uit: sterke behoefte aan transparante informatie EV’s
Al jaren vervult AutoTrack een voortrekkersrol in het bepalen van de standaard voor transparantie in de occasionmarkt. Eerder deden ze dat onder andere met De Nationale Autopas, het toevoegen van reviews over autobedrijven en een oplossing voor de ex-btw problematiek. Nu zijn ze wederom het eerste platform dat nauwkeurige EV-informatie toont bij alle elektrische voertuigen op AutoTrack.
Uit recent onderzoek van AutoTrack is gebleken dat bezoekers van de website en app sterke behoefte hebben aan meer diepgaande informatie over elektrische auto’s. Twee onderwerpen staken daar met kop en schouders bovenuit. Een grote meerderheid wil weten wat de praktijk-actieradius is en eveneens een flink deel wil weten hoe het staat met de conditie van de accu van een elektrische occasion. Daarnaast lezen gebruikers graag meer over de accucapaciteit en -garantie, het praktijkverbruik, de snellaadtijd, de actieradius volgens WLTP en de oplaadtijd bij een thuislaadpunt. Allemaal informatie die vanaf nu te vinden is in de advertentie van iedere gekentekende elektrische auto op AutoTrack.
“We zijn uiteraard heel trots dat we deze informatie met AutoTrack als eerste platform in Nederland aanbieden,” zegt Ingrid Spierts, Hoofd Product, Marketing & Strategie. “Dit zijn precies de vragen en zorgen die leven onder onze bezoekers, en daarom is het belangrijk om deze data zichtbaar te maken in de auto-advertenties.” Het mooie is dat autobedrijven hier helemaal niets voor hoeven te doen: de informatie wordt automatisch toegevoegd én de auto wordt meteen vindbaar zodra een koper zoekt met deze aanvullende filters.”
Realistischer beeld dankzij praktijk-actieradius
De opgegeven actieradius volgens WLTP blijkt voor veel AutoTrack-bezoekers nog steeds een te algemeen getal dat in de praktijk zelden gehaald wordt. Vandaar dat AutoTrack voortaan de praktijk-actieradius opgeeft bij elke EV. Deze wordt weergegeven als gemiddelde bij dagelijks gebruik door het jaar heen. Daarnaast zien bezoekers welke invloed bepaalde omstandigheden hebben op de actieradius. Zo wordt onder andere het rijbereik in de stad en op de snelweg getoond, bij zowel zomerse als winterse omstandigheden. “Als de koper dit van tevoren allemaal op een rijtje heeft, scheelt dit veel vragen en extra uitzoekwerk in de showroom. Bovendien voorkomt het teleurstellingen achteraf en dus extra nazorg na de koop,” zegt Spierts. Naast de praktijk-actieradius wordt andere informatie, zoals (snel)laadtijden, WLTP-actieradius, accugarantie, stroomverbruik en type van de laadpoort automatisch aangeleverd door EV Database. Al deze informatie wordt voortaan getoond in de advertentie van een elektrische auto.
Onafhankelijk gemeten accuconditie
Ook nummer twee op de lijst van meest gewenste informatie – de accuconditie – gaat AutoTrack weergeven in de advertenties. In eerste instantie wordt dit verzorgd door launching partner GO Remarketing Solutions, officieel reseller van Moba CertifyPro. Die maakt het mogelijk de accuconditie te meten en biedt, naast het percentage van de resterende accucapaciteit, een certificaat aan met de onderbouwing van de State of Health (SoH). Dit certificaat kunnen bezoekers gratis downloaden in de advertentie van de desbetreffende EV of plug-in hybride. “Bij alle tweedehands auto’s is de technische staat een punt van zorg en bij de accu van een EV geldt dit specifiek, omdat de kosten van vervanging hoog zijn,” aldus Spierts. “Wanneer autobedrijven in het bezit zijn van een SoH-certificaat, kunnen zij dit rapport kosteloos toevoegen aan hun auto-advertenties en zo gemakkelijk inspelen op de behoefte van de potentiële koper.”